Kişinin yaneşeliığı toplum içinde kıymeti olan , kapasite, hattıhareket ve öbür davranış biçimlerini vüruttirdiği proseslerin tübaşöğretmen.
Terbiye, önceden saptanmış esaslara gereğince insanların davranışlarında belirli vürutmeler esenlamaya yarayan planlı etkisinde bırakır sürecidir.
Terbiye; bireyin davranışlarındaki yaşantısı vasıtasıyla kasıtlı olarak ve isteyerek bileğsorunme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü gibi eğitimin bir çok tanımı mimarilabilmektedir. Ancak, günümüzde çoğunlukla tercih edilen tanım:
“Bireyin davranışında, kendi yaşantısı vasıtasıyla ve kasıtlı olarak matlup yönde( eğitimin fakatçlarına usturuplu ) bileğsorunme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu teşhis gereğince;
· Terbiye bir prosestir.
· Terbiye sürecinde, bireyin davranışlarının matlup yönde bileğsoruntirilmesi fakatçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki bileğsorunme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Terbiye sürecinde bireyin kendi yaşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç bel kemiği öğesi vardır.
1. Ammaç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Değerlendirmeler
Terbiye fakatçla adım atar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam değer ve değerlendirme ile son bulur. Sürecin bu mantığı umum kültürler ciğerin tıpkıdır. Ammaçların içinde ne olduğu ve öğrenme ciğerin kullanılan öğretme yöntemleri kültürden kültüre gereğince bileğsorunebilir, ancak sürecin doğkakımı bileğsorunmez.
Terbiye kapsamı ve tanımlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Gün boyunca birhayli filozof ve eğitimci, eğitimin ne başüstüneğuna değgin farklı farklı tanımlamalarda bulunmuştur. Hasetmüzde ise eğitimin kabul edilen standart tanımı şudur: Terbiye, bireyin davranışlarında kendi yaşantıları vasıtasıyla kasıtlı olarak istendik davranış bileğsorunikliği meydana getirme sürecidir. Bu tanımlama ekseninde eğitimin umumi hatları çizilebilir. Bu tanımlamanın içinde eğitime değgin bazı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi yaşantıları vasıtasıyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış bileğsorunikliği” ve “süreç” gibi kelimeler eğitimin esas taşlarıdır.
Terbiye, benibeşer ciğerin hayat boyu devam eden bir prosestir ve davranışlarda başkalık meydana getirir. Bu davranış değişiklikleri ise bireyin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişiklikleri istendik doğrusu beklentilere ve hedeflere usturuplu olabileceği gibi istenmedik yönde bile vürutebilir. Terbiye sürecinin sorunletilmesi ise kasıtlı doğrusu programlı ve programlı olabileceği gibi vürutigüzel bile olur. Kasıtlı olarak meydana getirilen eğitime formal eğitim, vürutigüzel meydana getirilen eğitime ise informal eğitim denir. Henüz açıklayıcı bir örnek verirsek ekol, dershane, eğitim merkezleri gibi mekânlarda verilen eğitim formal; bireyin kendi çevresinden edindiği ve planlı programlı olmayan eğitim ise informal eğitidir. şu demek oluyor ki eğitim sadece okullardaki öğrenmelerle sınırlı bileğildir.
Terbiye Türleri
Terbiye türlerine gereğince sınıflandırıldığında formal ve informal eğitim sürdürmek üzere dü tür ortaya çıkar. Formal eğitim okullarda ya da kurumlarda belirli bir çekim ve izlence çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu eğitim tipinin belirli bir amacı vardır. Bu düzende eğitim süreci idari bir kadro ve eğitmenler aracılığıyla planlanır. İnformal eğitim ise tabiatıyla vüruten hesapsız ve programsız meydana getirilen eğitimdir ki birey bu eğitimi sosyal çevresinden gizil olarak edilir.
Terbiye Sistemi
Terbiye, bir düzenek olarak ele aldatmaındığında ise eğitim sisteminin üç bel kemiği ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, prosesler ve çıktılardır. çaykara; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, yapı, tesisat, maliyet, personel gibi fiziksel unsurlardır. Müddetç; ekol içinde meydana gelen dersler, öğrenme yaşantıları ve ibret aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde mütehassıslık, yeterlilik, mezuniyet, imtihan özetları gibi matlup davranış bileğsoruniklikleridir.